Mimarlık ABD Yapı Fiziği Doktora Programı
Programı Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programın Türü | Doktora Programı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derecenin Seviyesi | Bu program, Doktora seviyesinde öğrenim veren bir programdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece | Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Mimarlık ABD Yapı Fiziği Doktora Programı alanında Doktora Derecesi almaya hak kazanmaktadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitim Türü | Tam zamanlı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kayıt Kabul Koşulları | Doktora/sanatta yeterlik programları için başvuran bütün adayların genel başarı notu, ALES puanının %50’si, lisans ve/veya yüksek lisans AGNO’sunun %10’u ve giriş sınavı notunu %40’ı dikkate alınarak hesaplanır. Doktora/sanatta yeterlik programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı istenmediği durumlarda genel değerlendirme sisteminde lisans AGNO ve giriş sınavı başarı notunun yüzdelik etkisi, ilgili mevzuat kapsamında belirlenen minimum değerlerden az olmamak kaydıyla ilgili anabilim/anasanat dalı kurulunun görüşü ve ilgili Enstitü Kurulunun onayı ile Senato tarafından belirlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Önceki Öğrenmenin Tanınması | Yatay geçişle veya yükseköğretim kurumlarının lisansüstü programlarından ilişik kesilme sebebiyle ayrılmış ve lisansüstü programlarımıza kaydolan öğrencilerin, daha önce lisansüstü seviyesinde almış olduğu dersin başarı notunun başvurduğu program düzeyi için geçerli olan minimum başarı notunu sağlaması durumunda en fazla 3 (üç) ders ilgili anabilim/anasanat dalının tanımlamış olduğu seçmeli ve/veya zorunlu ders yüküne sayılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece Gereklilikleri Ve Kurallar | Doktora/sanatta yeterlik programlarına tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için; Program, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez izleme raporları ve tez çalışmasından oluşur. Program, bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az 240 AKTS kredisinden oluşur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Tanımı | Yapı Fiziği Doktora Programı, ışık, renk, ses ve ısı konularında bilimsel olayları kapsamlı, ayrıntılı ve sistematik bir biçimde araştırma, inceleme, irdeleme, yorumlama, yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme ve bilgi üretme becerisine sahip, ulusal ve uluslararası platformlarda önder araştırmacı ve akademisyenlerin yetişmesini hedefleyen bir programdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Eğitim Amaçları | Amaçlar | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezunların Mesleki Profili | Öğrenciye kazandırılması hedeflenen nitelik, yapı fiziği alanında bağımsız araştırma yaparak bilgi üretme, ürettiği bilgiyi ulusal ve uluslararası platformlarda paylaşma, birikimlerini tasarım, uygulama ve akademik faaliyetlerde kullanabilme becerisidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Bir Üst Dereceye Geçiş | Bu programdan mezun olan öğrenciler, uzmanlık alanlarına bağlı olarak doktora sonrası programlara başvurabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınavlar, Değerlendirme Ve Notlandırma |
(1) Öğrenci, kayıt yaptırdığı dersin en az %70’ine devam etmek zorundadır. (2) Bir yarıyıl içinde her ders için en az iki başarı ölçümü yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bunlardan en az biri mutlaka yazılı sınav şeklinde yapılmalıdır. Tek sınav yapılması durumunda diğer değerlendirme ödev, proje, eskiz, laboratuar raporu veya benzeri uygulama çalışması biçiminde yapılabilir. (3) Yarıyıl sonunda dersin bütünüyle ilgili bir sınav yapılır. İlgili dersin öğretimüyesince, öğrenciye aldığı her ders için, yarıyıl içi çalışmaların %40-%60 ve yarıyıl sonu sınav notunun %60-%40’ı dikkate alınarak başarı notu hesaplanır. F0 notu hariçbaşarısızlık durumunda öğrenciye akademik takvimde belirlenen tarihlerde bütünleme sınavı hakkı tanınır. (4) Başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır: a)
b) Ayrıca aşağıdaki harf notlarından; 1) G: Geçer/Başarılı, 2) K: Kalır/Başarısız, 3) M: Muaf, 4) E: Eksik olarak tanımlanır. (5) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az BB (3.00) olması gerekir. (6) Bir öğrencinin derslerini başarı ile tamamlamış sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 3.00 olması gerekir (7) Bir dersten CB, CC, DC, DD, FD, FF ve F0 harf notunu alan öğrenci, bu dersten başarısız sayılır. Bu notlar AGNO hesabına katılır. (8) G (Geçer/Başarılı) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir. K (Kalır/Başarısız) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir. M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek enstitü yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilir. G, K ve M notları AGNO hesabına katılmaz. E (Eksik) notu, öğrencinin devam ettiği ders için öğretim üyesi tarafından otomasyon sistemine girilemeyen notu ifade eder. Bu notlar enstitü yönetim kurulu kararı ile sisteme işlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezuniyet Koşulları | Doktora/sanatta yeterlik programlarına tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için; Program, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, en az 3 tez izleme ara raporu, en az 240 AKTS kredisi ve mezun olunmak istenilen dönemde tez ve uzmanlık alan dersinin seçilmiş olması gerekmektedir. sağlanması gerekir. |
Program Çıktıları
- Yapı dışı ve yapı içinde fiziksel çevre konfor koşulları ile ilgili sorunların saptanması ve gerekli teknolojilerin kullanımı konusunda ilkelerin belirlenmesi. Fiziksel çevre konfor koşullarının mimari tasarım bağlamında ele alınması ve tasarıma fiziksel çevre etmenlerinin etkisi konusunda değerlendirme becerisi
- Fiziksel çevre öğeleri ile ilgili verilerin toplama, inceleme ve sınıflandırma becerisi.
- Fizik ortam koşulları ile ilgili temel ölçütleri yerleşim, yapı ve hacim ölçeğinde değerlendirme, yorumlama ve yenilikçi yaklaşımla uygulama ilkeleri ortaya koyma becerisi.
- Yerleşimlerde ve yapıların mimarisinde enerji etkin tasarım becerisi, kentsel ve mimari tasarım ile sürdürülebilirlik arasındaki ilişkiyi değerlendirebilme ve yeni yaklaşımlar önerme becerisi
- Fiziksel Çevre ve Optimal Yaklaşım: Fiziksel çevre ile ilgili eleştiri becerisi, bilgiyi birleştirme, uygulama ve optimum fiziksel çevreye ilişkin çözümlerin oluşturulmasında farklı etmenleri sınıflandırma becerisi.
- Yapı performansı ve fiziksel çevrenin yerinde ölçümleme ve simulasyon teknikleri kullanılarak analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili gerekli donanımların kullanılabilmesi ve geliştirilebilmesi
- Fiziksel çevre koşullarının iyileştirilmesine yönelik ulusal ve uluslararası yönetmelik ve standartlara ulaşma ve kullanabilme becerisi.
- Kentsel tasarıma ve mimari projelere yönelik çalışmaların planlanması ve gerçekleştirilmesinde var olan yapı ve yerleşimlerin fiziksel çevre etmenleri açısından incelenmesi, değerlendirilmesi ve örneklerden yararlanılması konusunda gerekli donanımların kazandırılması
- Yapı gereçlerinin fiziksel çevre öğeleri açısından değerlendirilmesi, ölçülmesi ve uygulanması ile ilgili temel becerilerin kazandırılması.
- Dış cidarın kesit özelliklerinin belirlenmesinde fiziksel çevre açısından gerekli ölçütlerin belirlenmesi ve gerek kuramsal çalışmalar gerekse de uygulamalarda yararlanılabilecek temel ilkelerin geliştirilmesi amaçlı gerekli donanımların kazanımı
- Program içeriği fiziksel çevre açısından kapsamlı olan bir mimari projenin avan proje aşamasından uygulama ve detay projelerine kadar sistematik olarak geliştirilme ve fiziksel çevre etmenleri açısından değerlendirme becerisi kazandırma.
- Araştırmaya yönelik temel çalışmaları yürütebilme ve ilgili kongrelerde sunma ya da bilimsel dergilerde yayınlayabilme becerisinin kazandırılması.
Müfredat
1.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0001 | Seçmeli 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0002 | Seçmeli 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0003 | Seçmeli 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0004 | Zorunlu 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
30 Toplam: | |||||||
1.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0005 | Seçmeli 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0006 | Seçmeli 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0007 | Zorunlu 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5004 | Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik | 2 | 0 | 0 | 2 | 5 | |
MIM6001 | Seminer | 0 | 2 | 0 | 1 | 7.5 | |
35 Toplam: | |||||||
2.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 30 | |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
40 Toplam: | |||||||
2.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 30 | |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
40 Toplam: | |||||||
3.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 30 | |
40 Toplam: | |||||||
3.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 30 | |
40 Toplam: | |||||||
4.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 30 | |
40 Toplam: | |||||||
4.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 30 | |
40 Toplam: | |||||||
305 Program Toplam AKTS: | |||||||
Zorunlu Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6820 | Yapı Fiziği Uygulama Eleştirileri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6818 | Yapı Kabuğu Tasarımı | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6819 | Yapı Fiziği Ölçme Teknikleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
Seçmeli Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6806 | Güneş Işınımları Tasarım İlişkisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6807 | Günışığı Hesabı | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6813 | Kent Aydınlatma | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6814 | Müze ve Eski Yapı Aydınlatması | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6802 | Aydınlatmada Temel Kavramlar Tarihi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6817 | Uygulamalı Ses Ölçme Teknikleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6808 | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6805 | Etken ve Edilgen Isıtma İlkeleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6811 | İleri Renk Kuramı | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6809 | Işıklık Tasarımı | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6803 | Enerji Etkin Tasarım | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6812 | Kent akustiği | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6816 | Stüdyolarda Akustik Tasarım | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6815 | Sanayide Gürültü Denetimi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6801 | Aydınlatmada Enerji Korunumu | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6810 | İleri Akustik Kuramı | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6804 | Etken Isıtma Sistemleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 |
Ders & Program Çıktıları Matrisi
Program Çıktıları | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Ders Adı | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
MIM6818 | Yapı Kabuğu Tasarımı | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
MIM6819 | Yapı Fiziği Ölçme Teknikleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 |
MIM6807 | Günışığı Hesabı | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6813 | Kent Aydınlatma | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6814 | Müze ve Eski Yapı Aydınlatması | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6802 | Aydınlatmada Temel Kavramlar Tarihi | 1 | 1 | - | - | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - |
MIM6817 | Uygulamalı Ses Ölçme Teknikleri | 1 | 1 | - | - | - | 1 | 1 | - | - | 1 | - | - |
MIM6808 | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı | 1 | 1 | 1 | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - |
MIM6805 | Etken ve Edilgen Isıtma İlkeleri | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 | - | 1 | 1 | - | - |
MIM6811 | İleri Renk Kuramı | 1 | 1 | - | - | - | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - |
MIM6809 | Işıklık Tasarımı | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - |
MIM6803 | Enerji Etkin Tasarım | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6801 | Aydınlatmada Enerji Korunumu | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - |
MIM6804 | Etken Isıtma Sistemleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6806 | Güneş Işınımları Tasarım İlişkisi | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6810 | İleri Akustik Kuramı | 1 | 1 | - | - | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - |
MIM6812 | Kent akustiği | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6816 | Stüdyolarda Akustik Tasarım | 1 | - | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6815 | Sanayide Gürültü Denetimi | 1 | - | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - |
MIM6001 | Seminer | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 |
MIM6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | 1 | 1 | 1 |
Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikleri Çerçevesi (TYYÇ) ve Program Çıktısı (PÇ)İlişki Matrisi
BİLGİ | BECERİLER | YETKİNLİKLER | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | Uygulamalı | Kavramsal/Bilişsel | Uygulamalı | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |
PÇ-1 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-2 | X | X | X | X | X | X | X | |
PÇ-3 | X | X | X | X | X | |||
PÇ-4 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-5 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-6 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-7 | X | X | X | X | ||||
PÇ-8 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-9 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-10 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-11 | X | X | X | X | X | X | X | |
PÇ-12 | X | X | X | X | X | X |