Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ABD Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Programı
Programı Sunan Akademik Birim | İlköğretim | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programın Türü | Yüksek Lisans Programı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derecenin Seviyesi | Bu program, Yüksek Lisans seviyesinde öğrenim veren bir programdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece | Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ABD Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Programı alanında Yüksek Lisans Derecesi (Fen Bilimleri) almaya hak kazanmaktadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitim Türü | Tam zamanlı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kayıt Kabul Koşulları | ALES puanının %50’si, lisans AGNO’sunun %10’u ve giriş sınavı notunun %40’ı dikkate alınarak hesaplanır. Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı istenmediği durumlarda genel değerlendirme sisteminde lisans AGNO ve giriş sınavı başarı notunun yüzdelik etkisi, ilgili mevzuat kapsamında belirlenen minimum değerlerden az olmamak kaydıyla ilgili anabilim/anasanat dalı kurulunun görüşü ve ilgili Enstitü Kurulunun onayı ile Senato tarafından belirlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Önceki Öğrenmenin Tanınması | Yatay geçişle veya yükseköğretim kurumlarının lisansüstü programlarından ilişik kesilme sebebiyle ayrılmış ve lisansüstü programlarımıza kaydolan öğrencilerin, daha önce lisansüstü seviyesinde almış olduğu dersin başarı notunun başvurduğu program düzeyi için geçerli olan minimum başarı notunu sağlaması durumunda en fazla 3 (üç) ders ilgili anabilim/anasanat dalının tanımlamış olduğu seçmeli ve/veya zorunlu ders yüküne sayılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece Gereklilikleri Ve Kurallar | Tezli yüksek lisans programı; a) Program, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, ilgili program tarafından tanımlanan zorunlu dersleri de içerecek şekilde en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi ve tez çalışmasından oluşur. b) Program bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Tanımı | İlköğretim Fen Bilgisi eğitimi, yüksek lisans eğitiminde çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü yüksek lisans programıyla; çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımlardan haberdar, teknolojik gelişmeler doğrultusunda öğretim faaliyetlerini düzenleyebilen, farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen, alanında yapılan çalışmaları takip edebilen nitelikli bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Eğitim Amaçları | Amaçlar | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezunların Mesleki Profili | Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel ve devlet okullarında "Fen Bilgisi öğretmeni " kadrosunda ilköğretim 6-7 ve 8. sınıf fen ve teknoloji derslerine girmektedirler.Dershanelerde yine fen bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadırlar. Devlet ve Vakıf üniversitelerinde lisans ve lisans üstü seviyede ders verebilmektedirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Bir Üst Dereceye Geçiş | Bu programdan mezun olan öğrenciler doktora programlarında öğrenim görmek üzere başvuruda bulunabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınavlar, Değerlendirme Ve Notlandırma | (1) Öğrenci, kayıt yaptırdığı dersin en az %70’ine devam etmek zorundadır. (2) Bir yarıyıl içinde her ders için en az iki başarı ölçümü yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bunlardan en az biri mutlaka yazılı sınav şeklinde yapılmalıdır. Tek sınav yapılması durumunda diğer değerlendirme ödev, proje, laboratuar raporu veya benzeri uygulama çalışması biçiminde yapılabilir. (3) Yarıyıl sonunda dersin bütünüyle ilgili bir sınav yapılır. İlgili dersin öğretimüyesince, öğrenciye aldığı her ders için, yarıyıl içi çalışmaların %40-%60 ve yarıyıl sonu sınav notunun %60-%40’ı dikkate alınarak başarı notu hesaplanır. F0 notu hariçbaşarısızlık durumunda öğrenciye akademik takvimde belirlenen tarihlerde bütünleme sınavı hakkı tanınır. (4) Başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır: a)
b) Ayrıca aşağıdaki harf notlarından; 1) G: Geçer/Başarılı, 2) K: Kalır/Başarısız, 3) M: Muaf, 4) E: Eksik olarak tanımlanır. (5) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun; en az CB (2.50 (6) Bir öğrencinin derslerini başarı ile tamamlamış sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 2.50 olması gerekir. (7) Bir dersten CC, DC, DD, FD, FF ve F0 harf notunu alan öğrenci, bu dersten başarısız sayılır. Bu notlar AGNO hesabına katılır. (8) G (Geçer/Başarılı) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir. K (Kalır/Başarısız) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir. M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek enstitü yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilir. G, K ve M notları AGNO hesabına katılmaz. E (Eksik) notu, öğrencinin devam ettiği ders için öğretim üyesi tarafından otomasyon sistemine girilemeyen notu ifade eder. Bu notlar enstitü yönetim kurulu kararı ile sisteme işlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezuniyet Koşulları | Tezli Yüksek Lisans Programı, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi ve en az 120 AKTS değerinin sağlanması, mezun olunmak istenilen dönemde tez ve uzmanlık alan dersinin seçilmiş olması gerekmektedir. |
Program Çıktıları
- Bilgiyi uygulamaya aktarabilme becerisi
- Eğitim ve ilgili alanlardaki problemleri belirleme, tanımlama, analiz etme ve çözme becerisi
- Araştırma planlama, uygulama ve sonuçlandırma kabiliyeti
- Analitik düşünme kabiliyeti
- Alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip edebilme kabiliyeti
- Eğitim için gerekli olan teknikleri, yöntemleri ve modern araçları kullanma becerisi
- Eğitim-öğretim materyalleri tasarlama, uygulama, analiz etme ve yorumlama becerisi
- Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı özelliğini geliştirme bilinci
- Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilme kabiliyeti
- Faydalı ve etkili çalışma yapabilme kabiliyeti
- Bilgileri sözlü ve yazılı aktarma kabiliyeti
- Tek ve çok disiplinli takım çalışması yürütme becerisi
- Bireysel ve grup içerisinde çalışma becerisi
- Proje hazırlama ve uygulama becerisi
- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
- Kalite ve çevre bilinci kazanır
Müfredat
1.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0001 | Seçmeli 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0002 | Seçmeli 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0003 | Seçmeli 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0004 | Zorunlu 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
30 Toplam: | |||||||
1.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0005 | Seçmeli 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0006 | Seçmeli 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0007 | Seçmeli 6 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5001 | Seminer | 0 | 2 | 0 | 0 | 7.5 | |
FBO5004 | Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik | 2 | 0 | 0 | 2 | 5 | |
35 Toplam: | |||||||
2.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
FBO5003 | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
FBO5000 | Yüksek Lisans Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 20 | |
30 Toplam: | |||||||
2.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
FBO5003 | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
FBO5000 | Yüksek Lisans Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 20 | |
30 Toplam: | |||||||
125 Program Toplam AKTS: | |||||||
Zorunlu Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
FBO6101 | Fen Eğitimi Nitel Araştırma Veri Toplama ve Çözümleme Teknikleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6111 | Fen Eğitiminde Nicel Araştırma Yöntem ve Teknikleri | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.5 | |
FBO5105 | Eğitim araştırmalarında nicel ve nitel yaklaşımlar | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5103 | Bilimsel Araştırmalarda İstatistik | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
Seçmeli Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
FBO5117 | Öğrenme ve Öğretme Kuram ve Yaklaşımları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5102 | Araştırma ve Öğretim Sürecinde Değerlendirme | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5101 | Araştırma Raporu Planlama, Yazma ve Yayınlama | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5114 | Fen Eğitiminde Proje Geliştirme | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5115 | Fen Öğretiminde Güncel Yönelimler | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5112 | Fen Eğitiminde Kaynak Analizi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5104 | Biyoloji Konularında Etkinlik Tasarlama | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5108 | Fen Deneyleri Tasarlama ve Geliştirme | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5110 | Fen Eğitiminde Çevre | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5116 | Kavramsal Değişim Modelleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5107 | Fen Bilimleri Eğitiminde Kavram Yanılgıları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5106 | Fen Eğitiminde Kaynaştırma | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5118 | Teknoloji Destekli Öğrenme Ortamları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5109 | Fen Eğitiminde Biyoloji | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5113 | Fen Eğitiminde Kimya | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO5111 | Fen Eğitiminde Fizik | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6102 | Fen Eğitiminde Araştırma ve Uygulama Analizleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6104 | Fen Eğitiminde Görsel Materyaller | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.5 | |
FBO6112 | Fen Eğitiminde Teori ve Pedagoji | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6103 | Proje Uygulamaları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6105 | Güncel Kavramlar ve Sürdürülebilir Yaşam | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6106 | İleri Pedagoji | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6107 | Öğrenme ve Öğretimde Teknoloji Kullanımı | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6108 | Fen Eğitiminde Program Geliştirme | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6109 | Fen Eğitiminde Durum ve Aksiyon Çalışmaları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6110 | Oyunlarla Bilimin Doğası | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6113 | Sanatla Etkili Fen Eğitimi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
FBO6114 | Fen Eğitiminin Sosyal, Kültürel ve Felsefi Temelleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 |
Ders & Program Çıktıları Matrisi
Program Çıktıları | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Ders Adı | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
FBO5105 | Eğitim araştırmalarında nicel ve nitel yaklaşımlar | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5103 | Bilimsel Araştırmalarda İstatistik | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5102 | Araştırma ve Öğretim Sürecinde Değerlendirme | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5101 | Araştırma Raporu Planlama, Yazma ve Yayınlama | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5114 | Fen Eğitiminde Proje Geliştirme | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5115 | Fen Öğretiminde Güncel Yönelimler | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5112 | Fen Eğitiminde Kaynak Analizi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5104 | Biyoloji Konularında Etkinlik Tasarlama | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5108 | Fen Deneyleri Tasarlama ve Geliştirme | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5110 | Fen Eğitiminde Çevre | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5116 | Kavramsal Değişim Modelleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5107 | Fen Bilimleri Eğitiminde Kavram Yanılgıları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5106 | Fen Eğitiminde Kaynaştırma | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5117 | Öğrenme ve Öğretme Kuram ve Yaklaşımları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5118 | Teknoloji Destekli Öğrenme Ortamları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5109 | Fen Eğitiminde Biyoloji | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5113 | Fen Eğitiminde Kimya | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5111 | Fen Eğitiminde Fizik | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5001 | Seminer | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
FBO5000 | Yüksek Lisans Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikleri Çerçevesi (TYYÇ) ve Program Çıktısı (PÇ)İlişki Matrisi
BİLGİ | BECERİLER | YETKİNLİKLER | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | Uygulamalı | Kavramsal/Bilişsel | Uygulamalı | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |
PÇ-1 | X | X | X | |||||
PÇ-2 | X | X | ||||||
PÇ-3 | X | X | ||||||
PÇ-4 | X | |||||||
PÇ-5 | X | X | ||||||
PÇ-6 | X | X | ||||||
PÇ-7 | X | X | X | |||||
PÇ-8 | X | X | ||||||
PÇ-9 | X | X | ||||||
PÇ-10 | X | X | X | |||||
PÇ-11 | X | X | X | |||||
PÇ-12 | X | X | X | |||||
PÇ-13 | X | X | X | |||||
PÇ-14 | X | X | X | |||||
PÇ-15 | X | X | ||||||
PÇ-16 | X | X |