Gıda Mühendisliği ABD Gıda Mühendisliği Yüksek Lisans Programı (Tezsiz, 2. Öğretim)
Programı Sunan Akademik Birim | Gıda Mühendisliği Bölümü | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programın Türü | Yüksek Lisans Programı - Tezsiz | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derecenin Seviyesi | Bu program, Yüksek Lisans seviyesinde öğrenim veren bir programdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece | Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Gıda Mühendisliği ABD Gıda Mühendisliği Yüksek Lisans Programı (Tezsiz, 2. Öğretim) alanında Yüksek Lisans Derecesi (Fen Bilimleri) almaya hak kazanmaktadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitim Türü | Tam zamanlı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kayıt Kabul Koşulları | ALES puanının %50’si, lisans AGNO’sunun %10’u ve giriş sınavı notunun %40’ı dikkate alınarak hesaplanır. Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı istenmediği durumlarda genel değerlendirme sisteminde lisans AGNO ve giriş sınavı başarı notunun yüzdelik etkisi, ilgili mevzuat kapsamında belirlenen minimum değerlerden az olmamak kaydıyla ilgili anabilim/anasanat dalı kurulunun görüşü ve ilgili Enstitü Kurulunun onayı ile Senato tarafından belirlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Önceki Öğrenmenin Tanınması | Yatay geçişle veya yükseköğretim kurumlarının lisansüstü programlarından ilişik kesilme sebebiyle ayrılmış ve lisansüstü programlarımıza kaydolan öğrencilerin, daha önce lisansüstü seviyesinde almış olduğu dersin başarı notunun başvurduğu program düzeyi için geçerli olan minimum başarı notunu sağlaması durumunda en fazla 3 (üç) ders ilgili anabilim/anasanat dalının tanımlamış olduğu seçmeli ve/veya zorunlu ders yüküne sayılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece Gereklilikleri Ve Kurallar | Tezli yüksek lisans programı; a) Program, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, ilgili program tarafından tanımlanan zorunlu dersleri de içerecek şekilde en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi ve tez çalışmasından oluşur. b) Program bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Tanımı | Bu program gıda bilimi ve teknolojisinde ileri seviyede dersler sunarak bu alanda daha kapsamlı bilgi birikimine sahip öğrenci yetiştirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Eğitim Amaçları | Amaçlar | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezunların Mesleki Profili | Mezunlar; süt, et, tahıl, meyve-sebze gibi gıda endüstrisinde çeşitli üretim ve kalite kontrol mühendisliği, satış ve pazarlama gibi görevleri yerine getirmekte, çeşitli bilimsel kuruluşlarda uzman olarak görev almaktadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Bir Üst Dereceye Geçiş | Bu programdan mezun olan öğrenciler doktora programlarında öğrenim görmek üzere başvuruda bulunamazlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınavlar, Değerlendirme Ve Notlandırma | (1) Öğrenci, kayıt yaptırdığı dersin en az %70’ine devam etmek zorundadır. (2) Bir yarıyıl içinde her ders için en az iki başarı ölçümü yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bunlardan en az biri mutlaka yazılı sınav şeklinde yapılmalıdır. Tek sınav yapılması durumunda diğer değerlendirme ödev, proje, laboratuar raporu veya benzeri uygulama çalışması biçiminde yapılabilir. (3) Yarıyıl sonunda dersin bütünüyle ilgili bir sınav yapılır. İlgili dersin öğretimüyesince, öğrenciye aldığı her ders için, yarıyıl içi çalışmaların %40-%60 ve yarıyıl sonu sınav notunun %60-%40’ı dikkate alınarak başarı notu hesaplanır. F0 notu hariçbaşarısızlık durumunda öğrenciye akademik takvimde belirlenen tarihlerde bütünleme sınavı hakkı tanınır. (4) Başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır: a)
b) Ayrıca aşağıdaki harf notlarından; 1) G: Geçer/Başarılı, 2) K: Kalır/Başarısız, 3) M: Muaf, 4) E: Eksik olarak tanımlanır. (5) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun; en az CB (2.50 (6) Bir öğrencinin derslerini başarı ile tamamlamış sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 2.50 olması gerekir. (7) Bir dersten CC, DC, DD, FD, FF ve F0 harf notunu alan öğrenci, bu dersten başarısız sayılır. Bu notlar AGNO hesabına katılır. (8) G (Geçer/Başarılı) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir. K (Kalır/Başarısız) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir. M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek enstitü yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilir. G, K ve M notları AGNO hesabına katılmaz. E (Eksik) notu, öğrencinin devam ettiği ders için öğretim üyesi tarafından otomasyon sistemine girilemeyen notu ifade eder. Bu notlar enstitü yönetim kurulu kararı ile sisteme işlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezuniyet Koşulları | Tezli Yüksek Lisans Programı, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi ve en az 120 AKTS değerinin sağlanması, mezun olunmak istenilen dönemde tez ve uzmanlık alan dersinin seçilmiş olması gerekmektedir. |
Program Çıktıları
- Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, matematik, fen bilimleri ve mühendislik konularında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir
- Gıda bilimi ve teknolojisindeki problemlerini kurgulamak ve çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama yeteneği kazanır
- Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirme yeneği kazanır
- Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirmek ve sorumluluk alma yeteneği kazanır.
- Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, gıda ve ilgili alanlar üzerine ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarma becerisi kazanır
- Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimleme becerisi kazanır
- Gıda bilimi ve teknolojisinin farklı konulardaki bilgi düzeylerini artırırlar
Müfredat
1.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0001 | Seçmeli 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0002 | Seçmeli 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0003 | Seçmeli 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0004 | Seçmeli 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0005 | Seçmeli 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0006 | Seçmeli 6 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
45 Toplam: | |||||||
1.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0007 | Seçmeli 7 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0008 | Seçmeli 8 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0009 | Seçmeli 9 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0010 | Seçmeli 10 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5002 | Dönem Projesi | 0 | 2 | 0 | 0 | 15 | |
GDM5004 | Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik | 2 | 0 | 0 | 2 | 5 | |
50 Toplam: | |||||||
95 Program Toplam AKTS: | |||||||
Seçmeli Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
GDM5116 | Laktik Asit Bakterileri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5111 | Gıda Toksikolojisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5117 | Mikotoksijenik Küfler Ve Mikotoksinler | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5102 | Bilimsel Araştırmalar Ve Etik | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5107 | Fonksiyonel Gıdalar | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5106 | Fermente Süt Ürünleri Ve Probiyotikler | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5103 | Bilimsel Makale Ve Proje Hazırlama Teknikleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5119 | Modern Gıda Muhafaza Yöntemleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5114 | İleri Meyve Ve Sebze İşleme Teknolojisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5115 | Kurutma Teknolojisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5112 | Gıda Ve Beslenme İlkeleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5105 | Dondurma Teknolojisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5104 | Biosensörler Ve Gıda Uygulamaları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5108 | Gıda Analizinde Moleküler Teknikler | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5113 | İleri Et Ürünleri İşleme Teknolojisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5101 | Bilgisayar Tabanlı Matematiksel Yöntemler Ve Gıda Uygulamaları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5109 | Gıda Mühendisliğinde İstatiksel Metotlar | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5110 | Gıda Reolojisi-1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
GDM5118 | Mikrobiyolojik Sayım Yöntemleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 |
Ders & Program Çıktıları Matrisi
Program Çıktıları | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Ders Adı | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
GDM5116 | Laktik Asit Bakterileri | - | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 |
GDM5111 | Gıda Toksikolojisi | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5117 | Mikotoksijenik Küfler Ve Mikotoksinler | - | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 |
GDM5102 | Bilimsel Araştırmalar Ve Etik | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5107 | Fonksiyonel Gıdalar | - | 1 | 1 | - | - | 1 | 1 |
GDM5106 | Fermente Süt Ürünleri Ve Probiyotikler | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 |
GDM5103 | Bilimsel Makale Ve Proje Hazırlama Teknikleri | - | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 1 |
GDM5119 | Modern Gıda Muhafaza Yöntemleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5114 | İleri Meyve Ve Sebze İşleme Teknolojisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5115 | Kurutma Teknolojisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5112 | Gıda Ve Beslenme İlkeleri | 1 | 1 | - | - | - | 1 | 1 |
GDM5105 | Dondurma Teknolojisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5104 | Biosensörler Ve Gıda Uygulamaları | 1 | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 |
GDM5108 | Gıda Analizinde Moleküler Teknikler | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5113 | İleri Et Ürünleri İşleme Teknolojisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5101 | Bilgisayar Tabanlı Matematiksel Yöntemler Ve Gıda Uygulamaları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5109 | Gıda Mühendisliğinde İstatiksel Metotlar | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5110 | Gıda Reolojisi-1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5118 | Mikrobiyolojik Sayım Yöntemleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
GDM5002 | Dönem Projesi | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikleri Çerçevesi (TYYÇ) ve Program Çıktısı (PÇ)İlişki Matrisi
BİLGİ | BECERİLER | YETKİNLİKLER | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | Uygulamalı | Kavramsal/Bilişsel | Uygulamalı | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |
PÇ-1 | X | X | ||||||
PÇ-2 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-3 | X | X | X | X | X | X | X | |
PÇ-4 | X | X | X | |||||
PÇ-5 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-6 | X | X | X | X | ||||
PÇ-7 | X | X |